Vilopuls – Vad är ett bra värde och hur kan man förbättra den?

vilopuls klockaDom flesta har hört talats om vilopuls.

Varför tar ofta läkare vilopulsen på dig det första dom gör och varför snackas det så mycket om just vilopulsen?

I den här artikeln så kommer du lära dig om vad vilopuls är för någonting och hur mäter den på enklaste sättet hemma.

Lär dig att ta reda på om din vilopuls är bra eller dålig och vad du ska göra för att förbättra den.

Vad är vilopuls?

Vilopuls är precis som det låter, din puls som hjärtat slår i när din kropp är i total vila. Att mäta vilopulsen kan vara en snabb indikation på hur vältränad du är, dock kan den variera kraftigt mellan olika personer och ger därför inte alltid en rätt indikation.

Vilopuls ska mätas när kroppen är i vila och när du slappnat av under en längre stund. När du sover har du en ännu lägre puls och därför ska den ej mätas när du sover för att få ett korrekt värde.

Vilopulsen kan variera kraftigt mellan inviduella personer och kan påverkas utav ålder, kön, om du är stressad, sjuk eller går på någon form utav medicinering. Därför ska man ej jämnföra sin vilopuls med en träningskompis, utan kan vara ett bra värde att ha att utgå ifrån för att kontrollera om du förbättrat din egen kondition.

Mäta sin vilopuls

vilopulsMan kan mäta sin vilopuls antingen genom simpla trick hemma själv eller använda sig av teknologi för att få mer exakta mätningar. Här är dom 3 enklaste tipsen för att mäta din vilopuls.

Känna med fingrarna och räkna: Det enklaste och billigaste alternativet till att mäta din vilopuls är att känns på ådrorna vid din handled med fingrarna. Använd pekfingret och känn efter pulsen på undersidan av handleden, och flytta runt fingret om du har svårt att känna någon puls. Du ska helst undvika att känna med din tumme, eftersom den har en stark egen puls och det kan göra det svårare att känna den.

  1. Var så avslappnad du bara kan och gör det helst på morgonen direkt när du vaknar. Då har du vanligtvis lägst vilopuls.
  2. Sätt pekfingret eller både pekfingret och långfingret på ådrorna på din handled med ett lätt tryck.
  3. Använd ett tidtagarur för att räkna antal pulser du känner på 15 – 60 sekunder. Ju längre tid du räknar, ju mer korrekt värde får du.
  4. Om du räknar på 15 sekunder till exempel, så måste du gångra tiden med 4 för att få det till 1 minut. Vilopulsen räknas alltid per minut.

Det är rekommenderat att mäta genomsnitt-pulsen vid mätningar på minst 2 olika dagar för att få ett korrekt värde.

Mobiltelefonen: En annan väg att mäta sin vilopuls är genom din mobiltelefon. Det finns en app som heter Instant Heart Rate som mäter din vilopuls genom din smartphones kameralampa. Det är bara att ladda ner appen, håll pekfingret mot din smartphones kameralampa och låta appen räkna ut den åt dig.

Den här appen fungerar inte på alla, men på dom flesta av dagens smartphones.

Pulsklocka: Det troligtvis mest pålitliga sättet att mäta sin vilopuls hemma är genom att använda sig av en pulsklocka. Det finns många olja märken och sorter av pulsklockor på marknaden och vissa är bättre än andra. Fördelen med att mäta vilopulsen med en pulsklocka är att du kan ha dig den när du sover, och då kan du även få fram din puls under natten.

Den finns också många andra smart funktioner i en pulsklocka och det är starkt rekommenderat att införskaffa en sådan om du är tränings-instreserad!

Vad är en normal vilopuls?

En normal vuxen människa som ej går på någon medicinering ska ha en vilopuls mellan 60 och 90. Genomsnittet ligger på 75 och dom flesta ligger under 90 i vilopuls och om du har över 90 så kan det öka risken för hjärtsjukdomar.

Har du under 60 i vilopuls så är det en indikation på att du troligtvis är väldigt vältränad. Elitidrottare som skidåkare och löpare kan ofta ligga på en vilopuls under 40. Kvinnor har ofta lite högre vilopuls än män och är du över 50 så är ofta vilopulsen något slag högre än innan, dock ingen markant skillnad.

Vilopuls för män 18-50:

  • Atlet: 35-55
  • Mycket bra: 56-60
  • Bra: 61-64
  • Över medel: 65-68
  • Normal: 69-72
  • Under medel: 73-80
  • Dåligt: Över 80

Vilopuls för kvinnor:

  • Atlet: 40-60
  • Mycket bra: 61-64
  • Bra: 64-69
  • Över medel: 70-73
  • Normal: 74-78
  • Under medel: 79-84
  • Dåligt: Över 84

Hur kan man sänka sin vilopuls?

Det finns flera olika sätt du kan använda dig utav för att sänka din vilopuls. Här är dom vanligaste och enklaste sätten.

  1. Träna din kondition: Den största och vanligaste orsaken till att du har hög vilopuls är att du är otränad. Genom att träna konditionsträning så kan och mest troligt, kommer du att sänka din vilopuls.
  2. Ordentlig Sömn: Brist på sömn kan leda till att dina hormoner påverkas och resultera i hög vilopuls. Se över dina sömnvanor och prova att sova mer för att förbättra din vilopuls.
  3. Gå ner i vikt: Övervikt kan orsaka högre vilopuls än normalt och din vilopuls kommer mest troligtvis att sänkas om du går ner i vikt.
  4. Stressa mindre: Dagens samhälle är väldigt stressigt och stress är en stark orsak till hög vilopuls. Det kan göra att du ej kan slappna av ordentligt när du ska prova din vilopuls också.
  5. Kontrollera medicinering: Vissa mediciner kan leda till högre vilopuls och du bör där efter se över dina mediciner om någon har ökat puls som biverkning.

Sammanfattning

  • En låg vilopuls indikerar ofta på att du är vältränad
  • En normal vilopuls ligger på mellan 60 och 90.
  • Enklaste sättet att mäta sin vilopuls är med att sätta fingrarna på handleden.
  • Konditionsträning sänker din vilopuls.
  • Kvinnor har ofta lite högre vilopuls än män
  • Vilopulsen kan variera mellan individer och är inte alltid en indikation på din kondition.
  • Vilopulsen är inte samma som pulsen när du sover.

Har du några fler frågor eller vill lägga till någonting som vi missat om vilopuls så är du välkommen att kommentera här under.

Sharing is caring!

Lämna en kommentar

shares